Samo słowo litostrotos oznaczało posadzkę, bruk, jednak św. Jan używa tego słowa jako nazwę własną. Ewangelista Jan podaje dodatkowe wyjaśnienie, że po hebrajsku nazywa to miejsce gabbata czyli miejsce podniesione, podwyższenie. Zwykle przed pretorium znajdowało się podwyższone miejsce, na którym ustawiony był fotel sędziowski, natomiast zgromadzeni obserwatorzy znajdowali się na placu przed pretorium.
Taki obraz odpowiada opisowi biblijnemu, Piłat zasiada na trybunale, na Litostrotos w twierdzy Antonia, we wschodniej części miasta. Od średniowiecza umacniała się tradycja, że Litostrotos znajdowało się w twierdzy Antonia, przy północno-zachodnim rogu zabudowań świątynnych. Wydawało się że tradycja ta została potwierdzona przez archeologię, kiedy to odkryto wybrukowany plac z okresu rzymskiego w obrębie tzw. łuku „Ecce Homo”. Następne wykopaliska na terenie Franciszkańskiego Studium Biblijnego przeprowadzili franciszkańscy archeolodzy (o. B. Bagatti i o. S. Loffreda). Stwierdzono wówczas, że brukowany plac, nazywany Litostrotos, pochodzi nie wcześniej jak z II wieku po Chrystusie, nie może zatem być tym placem na którym stał Jezus oskarżony przed Piłatem. Natomiast łuk „Ecce Homo„ nie może mieć związku z twierdzą Antonia, był bowiem łukiem triumfalnym wybudowanym na wybrukowanym placu.
Brukowany plac powstał w okresie kiedy z polecenia cesarza Hadriana odbudowywano miasto. Plac starannie wybrukowano kamieniami z rowkami, które miały zapobiegać ślizganiu się koni ciągnących ciężkie, okute wozy. Na wielu kamieniach można jeszcze oglądać wyryte geometryczne rysunki służące do gier planszowych. Woda deszczowa z całego placu starannie przygotowanymi rowkami spływała do poniżej położonej sadzawki.
Bruk, który już przyjęło się nazywać Litostrotos, częściowo zachował się pod klasztorem sióstr Syjonu, pewne fragmenty tego bruku można też oglądać na posesji franciszkanów, w kaplicy Skazania.
Zdjęcia wykonano w październiku 2010 roku.