Wycieczkę rozpoczynamy od parkingu na Siwej Polanie. Od tego miejsca Dolina Chochołowska jest zamknięta dla ruchu kołowego, dalej możemy iść pieszo ( do schroniska ok 2 h), bryczką, rowerami lub kolejką traktorową do Polany Huciska. Dolina Chochołowska jest największą i najdłuższą doliną w Tatrach polskich. Znajduje się w zachodniej części Tatr i ma długość około 10 km. W dolnej części tworzy szeroki wąwóz o długości około 4 km. Swą nazwę zawdzięcza oddalonej o kilkanaście kilometrów wsi Chochołów. Dolina jest własnością Wspólnoty Leśnej Uprawnionych Ośmiu Wsi z siedzibą w Witowie, której działalność nadzoruje TPN, na którego terenie się znajduje.

My wybraliśmy przejażdżkę kolejką i po około 15 min wysiedliśmy na Polanie Huciska, której nazwa wzięła się od wydobywania rudy żelaza w XVII – XIX wieku. Tuż za zwężeniem zwanym Niżną Bramą Chochołowską po lewej stronie znajduje się wywierzysko, z którego na sekundę wydobywa się około 500 litrów wody o temperaturze 6 stopni. Trochę dalej w lewo odgałęzia się czarny szlak tzw. Ścieżka nad Reglami wiodący do Hali Kalatówki. Po około 30 min dochodzimy do kolejnego zwężenia, Wyżniej Bramy Chochołowskiej, przy której za potokiem stoi prywatne schronisko Blaszyńskich wzniesione w 1946 roku. Po minięciu bramy w lewo odchodzą dwa szlaki : czarny do Doliny Starobociańskiej i dalej na Siwą Przełęcz (1812 m n.p.m.) oraz żółty na Iwanicką Przełęcz (1459 m n.p.m.) i dalej do Doliny Kościeliskiej. Po około 15 min docieramy do Polany Trzydniówki, skąd znowu w lewo odchodzi czerwony szlak na Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.), którym będziemy wracać.

Po kolejnych 15 min wychodzimy na Polanę Chochołowską (1090-1150 m n.p.m.), która jest jedną z największych w Tatrach, o powierzchni 524 ha. Na końcu polany stoi schronisko PTTK wybudowane w latach 1951-53 na miejscu starszego, spalonego przez Niemców. Wzdłuż drogi do schroniska ciągną się szopy i szałasy pasterskie. Przed schroniskiem na krawędzi lasu, na zboczach Mnichów Chochołowskich znajduje się drewniana kapliczka w której w sezonie letnim odprawiane są msze św. Wycieczki na szczyty otaczające dolinę nie wymagają większych umiejętności turystycznych, jednak mogą być niebezpieczne w złych warunkach atmosferycznych. Najpopularniejszym celem jest Wołowiec (2063 m n.p.m.), na który możemy dostać się przez Grzesia ( 1653 m n.p.m. szlak żółty) i Rakoń (1879 m n.p.m. szlak niebieski) lub zielonym szlakiem, bezpośrednio na szczyt. Czas przejścia obu szlaków wynosi około 3 h. Z Wołowca można przejść Liptowską Granią (czerwony szlak) przez Jarząbczy Wierch (2137 m n.p.m.), Kończystą (2003 m n.p.m.) i Starobociański Wierch (2176 m n.p.m.) do Raczkowej Przełęczy (1959 m n.p.m.) co zajmie nam około 3-4 h, nie licząc wejścia i zejścia.

My wybraliśmy wycieczkę na Trzydniowiański Wierch (1758 m n.p.m.) przez Dolinę Jarząbczą. Z  Polany Chochołowskiej zagłębiamy się w las żółtym szlakiem papieskim, którym wędrował Jan Paweł II. Po około 10 min dochodzimy na Wyżnią Polanę Jarząbczą i dalej łagodnie wzdłuż huczącego potoku, który przekraczamy po następnych 10 min. W tym miejscu znajduje się tablica upamiętniająca pobyt papieża. Następnie idziemy szlakiem czerwonym i dochodzimy do Polany Szałasiska. Za polaną trasa wiedzie cały czas lasem trawersując zbocze, aż do żlebu z potoczkiem, gdzie wędrujemy wzdłuż niego. Po przekroczeniu potoku wchodzimy na zbocze Przykrej Kopy i przez kosodrzewinę wychodzimy na odkryty teren pod szczytem.

Stąd po około 15 min stromego, odkrytego zbocza osiągamy wierzchołek Trzydniowiańskiego Wierchu. Różnicę wzniesień 640 m pokonaliśmy w około 2 h. Ze szczytu rozciąga się wspaniała panorama na Dolinę Chochołowską z okalającymi ją szczytami. Imponująco prezentuje się Kominiarski Wierch (1829 m n.p.m.) w kierunku północno-wschodnim, a na wschodzie nad Doliną Starobociańską wznosi się pocięty żlebami Ornak (1867 m n.p.m.). Trzydniowiański Wierch ma dwa wierzchołki : niższy ma wysokość 1758 m n.p.m., a 200 m na południe wyższy, nie nazwany 1762 m n.p.m. Oba wierzchołki leżą na grani odchodzącej na południe do Kończystego Wierchu (2003 m n.p.m.).

Do Doliny Chochołowskiej schodzimy grzbietem Kulawca (czerwone znaki) najpierw idąc odkrytą granią, później przez uciążliwe gąszcze kosodrzewiny, a na końcu przez las. Po około 1,5 h osiągamy dno doliny w rejonie Polany Trzydniówka i stąd spokojnym marszem po 0,5 h docieramy do Polany Huciska.

Zdjęcia wykonano we wrześniu 2005 roku.